بوتو، رقص تاریکی 0

بوتو، رقص تاریکی

هنگامی که همه چیز در تاریکی نهان می‌شود٬ تنها با حرکت کردن می‌توان میان نبودن چیزها و ندیدن آن‌ها تمایز گذارد٬ اونو و هیجیکاتا در تاریکی گام برداشتند. آن‌ها دریافته بودند که زبانِ بدنِ انسانِ پیشا-جنگ توان روایت شقاوتی که بدن و روان انسان در سال‌های جنگ متحمل شده است را ندارد. بدن پسا-جنگ در دایره زبانیِ حرکاتِ بدنِ پیشا-جنگ گنگ و ناگفته باقی می‌ماند. قدم مهم هیجیکاتا و اونو جستن و آفریدن این زبان حرکتی تازه است. تاتسومی هیجیکاتا و کازوئو اونو با دوری گزیدن از آموزه‌های رقص معاصر ژاپنی٬ که به شدت تحت تاثیر رقص غربی و تئاتر نو ژاپن قرار داشت تلاش کردند تا زبانی دیگر برای بیان بدن درهم شکسته و شکنجه‌دیده ژاپنی بیافرینند.

تأثیر هنر نمایش شرق بر غرب 0

تأثیر هنر نمایش شرق بر غرب

هنر و فرهنگ شرق و غرب همواره بر یکدیگر تأثیرات انکارناپذیری گذاشته‌اند. نمونه‌ای از تأثیرات تئاتر شرق بر غرب را می‌توان در قرن بیستم مشاهده کرد که گریز از واقع‌گرایی، گرایش به نمادپردازی، استفاده نداقه و از تمامی‌توانایی های بدنی بازیگر که از مشخصه‌های تئاتر شرق است، رایج شده بود. غربی‌ها با استفاده از عناصر تئاتر هفتی شرق و با تلفیقش با قواعد و سنت تئاتری خودشان، دوره‌ي تازه‌ای را در تاریخ تئاتر جهان آغاز کردند.

ایوانف علیه ایوانف؟ 0

ایوانف علیه ایوانف؟

نیما تقوی امشب آخرین شب اجرای نمایش «ایوانف ِ آنتوان چخوف» معروف به «ایوانف» درتالار حافظ شهر شیراز بود. اثری مشترک از آنتوان چخوف و امیر کوهستانی که به رغم زمان طولانی اش (۳ ساعت) مخاطب را پای کار نگه داشت. فارغ از این ماجرا که نقدی بر شکل شخصیت های نمایش داشته باشم خاصه دکتر معالج ، چهار نکته از نظر نگارنده، باعث مقبولیت این اثر شد، که در زیر به آن ها می پردازم